Crema-nätbutikens leveransvillkor
Att köpa
Produkter beställs via nätbutiken. Lägg önskade produkter i varukorgen och gå till kassan, där man väljer leveransadress, leveransmetod och betalningssätt. Efter lyckat köp, registreras beställningen i Cremas system, och du får ett meddelande om beställningen på skärmen och per e-post.
Produkterna säljs av Crema / PPL Media Ab. Produkternas priser inkluderar mervärdesomsättningsskatten för Finland. Vi behåller rätten till prisändringar.
Registrering som kund
Det är frivilligt att registrera sig som kund, och det är möjligt att beställa produkter utan registrering. Ifall du väljer att registrera dig som kund, drar du nytta av det på följande sätt:
- Du ser din beställningshistoria.
- Du kan upprätthålla olika leveransadresser (t.ex. hem- och jobbadress), och välja rätt leveransadress vid kassan utan att behöva mata dessa på nytt.
- Du kan upprätthålla din varukorg och dina favoritprodukter mellan olika maskiner.
Betalningssätt
Du kan betala i vår nätbutik med följande betalningssätt:
- Visa, MasterCard, American Express och VIsa Electron-kort
- PayPal
- Nätbanksbetalning: Nordea, Danske Bank, Aktia, Andelsbanken, Sparbanken, POP Banken, Ålandsbanken, S-Banken, Handelsbanken, Oma SP
- MobilePay
- Collector Faktura för konsumenter (45 dagar räntefri betalningstid, faktureringsavgift 3,80 €)
- Collector Delbetalning för konsumenter (du kan betala i mindre rater med 1-36 månaders betalningstid)
- Faktura för företag
Finska företag (aktiebolag) kan beställa produkter via vår nätbutik på faktura eller e-faktura. Mata in företagets namn och FO-nummer i kassan, och du kan därefter välja faktura som betalningsalternativ. Ifall du väljer e-faktura, mata även in e-faktureringsuppgifterna.
Positivt kreditbeslut förutsätts för leverans med faktura. För beställningar under 100 euro tillkommer en faktureringsavgift på 5 euro. Föreningar och enskilda företagare får en förhandsfaktura som måste vara betald innan vi skickar varorna.
Betalningsförmedlare
Betalningsförmedlingstjänsten utförs av Adyen. Gällande bankbetalningar i Finland görs betalningsförmedlingen i samarbete med finska Paytrail Oyj (2122839-7), som i sin tur jobbar i samarbete med de finska bankerna. Gällande bankbetalningar syns Paytrail Oyj som mottagare på kontoutdraget. Gällande kortbetalningar syns Crema eller PPL Media som mottagare i korträkningen. Adyen förmedlar samtlliga betalningar till köpmannen.
Leverans av beställningar
Vi levererar varor till Finland, alla EU-länder, Norge och Schweiz och många andra länder utanför EU. Beställningarna skickas som paket. Varje paket får en uppföljningskod som kan användas för att följa upp leveransens gång via en uppföljningstjänst.
Varor kan också beställas för avhämtning från vår butik utan leveranskostnader.
Norge, Schweiz, Åland och övriga länder utanför EU
Vid leverans till Norge, Schweiz, Åland och övriga länder utanför EU uppbärs ingen moms på beställningen. Mottagaren ansvarar för möjliga lokala tullar och mervärdesskatter gällande beställningen i Norge eller Schweiz.
I Finland erbjuder vi följande leveransmetoder:
- Postpaket till postkontor eller paketautomat
- Postnord MyPack-paket (avhämtningsställen och automater från Matkahuoltos och Pakettipistes nätverk)
- BudBee hemleveranser för konsumenter inom huvudstadsregionen, Åbo och Uleåborg. Leveranser vardagar kl 17-22
- Postens hemleverans
- Postens företagspaket
- A2B-kurirtjänst inom huvudstadsregionen (Helsingfors, Esbo, Vanda och Grankulla)
Vi behåller rätten att byta leveransmetod ifall leveransen kan inte ske med den valda metoden (tex. för stort paket). Vi är i kontakt vid sådana fall.
Leveranser till paketautomater kan hamna till ett annat avhämtningsställe än det som valts vid kassan. Detta kan ske ifall paketautomaten inte har plats för paketet.
Leveranstider
Vi skickar varorna i rask takt, vanligtvis inom 1-2 arbetsdagar om varan finnas i lager. Observera att under hektiska årstider (till exempel jul) eller under kampanjer kan det finnas vissa förseningar i behandlingen av beställningar.
Ifall produkten finns i vårt lager, skickas beställningen i väg samma eller följande vardag. Ifall någon produkt finns inte genast tillgänglig, blir beställningen och vänta tills vi fått produkten åter i vårt lager. Vi meddelar alltid om beställningen blir och vänta en längre tid. Produkternas lagersituation syns alltid på produktsidorna.
Fraktpriser
Fraktens pris beror på beställninges slutsumma och storleken på leveransen. Ju större slutsumman är, desto billigare är leveransen. Maskiner har i regel gratis frakt. Du ser de olika leveransmetoderna och priserna på Din varukorg -sidan och i kassan. Fraktpriser per land kan du se här:
Retur och byten
Du har enlig enligt konsumentskyddslagen rätt att returnera din beställning eller en del av beställningen inom 14 dagar från att du mottagit beställningen. Crema erbjuder dig dessutom en förlängd returtid på 30 dagar. Kom ihåg att produkten måste vara oanvänd och i ursprungligt skick. Retur- och bytesrätten gäller inte för leveranser utanför EU.
Ifall du fick en trasig eller felaktig produkt, kontakta genast vår kundservice per e-post på adressen [email protected] eller per telefon +358 10 322 4480
Dataskydd
Vi sparar endast de uppgifter som kunden har gett oss. Vi hanterar inte, och sparar inte information som berör betalningstransaktionen. Vi får endast uppgiften om ifall betalningen lyckades. Trafiken mellan vår server och kundens bläddrare är alltid krypterad.
Vi använder cookies på våra sidor. Med hjälp av cookies kan vi tex. upprätthålla innehållet i kundens varukorg. Cookies används också av tredje parter vilka vi använder för trafikanalys och för marknadsföring. Du kan hantera användningen av cookies med verktyget som hittas nere till vänster på sidan.